Hramul istoric al Bisericii Domnesti de la Curtea Veche

Biserica „Sfantul Anton” - Curtea Veche, Paraclis Patriarhal, si-a sarbatorit pe 25 martie 2014, de sarbatoarea Bunei Vestiri, hramul istoric. Cu aceasta ocazie, Preasfintitul Parinte Varlaam Ploiesteanul, Episcop Vicar Patriarhal si Secretarul Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a oficiat Sfanta Liturghie unita cu Vecernia, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi, in prezenta a numerosi credinciosi.

Biserica Ortodoxa a randuit a se citi astazi la Sfanta Liturghie pericopa evanghelica de la Sf. Ev. Luca: 'In zilele acelea Elisabeta, sotia lui Zaharia, a zamislit si s-a tainuit pe sine cinci luni, zicand: Astfel mi-a facut mie Domnul in zilele in care a socotit sa ridice dintre oameni ocara mea. Iar in a sasea luna a fost trimis ingerul Gavriil de la Dumnezeu, intr-o cetate din Galileea, al carei nume era Nazaret, catre o fecioara logodita cu un barbat care se chema Iosif, din casa lui David; iar numele Fecioarei era Maria. Si, intrand ingerul la ea, a zis: Bucura-te, ceea ce esti plina de har, Domnul este cu tine. Binecuvantata esti tu intre femei. Iar ea, vazandu-l, s-a tulburat de cuvantul lui si cugeta in sine: Ce fel de inchinaciune poate sa fie aceasta? Si ingerul i-a zis: Nu te teme, Marie, caci ai aflat har la Dumnezeu. Si, iata, vei lua in pantece si vei naste Fiu si vei chema numele Lui Iisus. Acesta va fi mare si Fiul Celui Preainalt se va chema si Domnul Dumnezeu Ii va da Lui tronul lui David, parintele Sau. Si va imparati peste casa lui Iacov in veci si Imparatia Lui nu va avea sfarsit. Si a zis Maria catre inger: Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu stiu de barbat? Si, raspunzand, ingerul i-a zis: Duhul Sfant Se va pogori peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri; pentru aceea si Sfantul care Se va naste din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema. Iata, Elisabeta, rudenia ta, a zamislit si ea fiu la batranetea ei, si aceasta este a sasea luna pentru ea, care se numea stearpa. Ca la Dumnezeu nimic nu este cu neputinta. Si a zis Maria: Iata roaba Domnului. Fie mie dupa cuvantul tau! Si ingerul a plecat de la ea.' (cap 1, vs. 24-38)

In cuvantul de invatatura rostit dupa citirea Pericopei Evanghelice, Preasfintia Sa a vorbit celor prezenti despre importanta acestei sarbatori in istoria mantuirii.

Maica Domnului - Eva cea noua

Preasfintitul Parinte Varlaam a aratat ca Sfintii Parinti au numit-o pe Maica Domnului Noua Eva deoarece ea arata disponibilitatea de a asculta in chip desavarsit de vointa lui Dumnezeu.

„Vedem de ce sfintii Parinti au numit-o pe Maica Domnului Eva cea Noua, pentru ca Eva cea dintai, prima femeie zidita din coasta lui Adam a cazut in pacat, l-a indemnat si pe Adam sa se faca neascultator fata de porunca lui Dumnezeu si prin aceasta neascultare a intrat in lume moartea si moartea a trecut la toti urmasii lor. Eva este simbolul neascultarii de cuvantul si de porunca lui Dumnezeu, de aceea cuvantul acesta al Maicii Domnului: Iata roaba Domnului. Fie mie dupa cuvantul tau! arata disponibilitatea de a asculta in chip desavarsit de vointa lui Dumnezeu exprimata in cazul de fata de Arhanghelul Gavriil. Ea se considera o roaba si asculta de porunca lui Dumnezeu si iata ca in pantecele ei se intampla aceasta minune mai presus de fire al intruparii, al inomenirii Fiului lui Dumnezeu care este nascut din Tatal mai inainte de veci”, a spus Preasfintia Sa.

Sarbatoarea de astazi ne cheama la o nesfarsita bucurie

Totodata, Episcopul Vicar Patriarhal, Preasfintitul Parinte Varlaam a aratat de ce noi o numim pe Maica Domnului Nascatoare de Dumnezeu si a evidentiat faptul ca sarbatoarea Bunei Vestiri ne cheama la bucurie nesfarsita pentru ca Intruparea lui Hristos a deschis din nou posibilitatea ca omul sa ajunga la asemanarea cu Dumnezeu.

„Ea nu a nascut un copil oarecare, ci a nascut pe Fiul lui Dumnezeu Cel Vesnic care a binevoit ca in timp sa se inomeneasca, sa se faca Om ca prin patimirile Sale mantuitoare, prin moartea, prin invierea si prin inaltarea Sa cu trupul omenesc transfigurat, luat din Sfanta Fecioara Maria, sa stea in Slava Sfintei Treimi, de-a dreapta lui Dumnezeu Tatal, aratandu-ne care este destinatia finala a omului, pentru ca omul a fost creat dupa Chipul Lui Dumnezeu, adica avand in el toate virtutile, toate darurile care puse in lucrare si ramanand statornic in aceasta lucrare sfanta omul putea sa devina asemenea lui Dumnezeu, insa prin pacatul neascultarii celor dintai oameni aceasta destinatie finala a omului si a intregii umanitati a fost ratata. De aceea Dumnezeu, in iubirea Lui nesfarsita fata de omul pe care l-a creat dupa Chipul si dupa frumusetea Sa de negrait, a trimis pe Unicul Sau Fiu in lume ca tot cel care crede in El sa nu moara, ci sa aiba viata vesnica. De aceea praznicul de astazi ne cheama la bucurie, la o nesfarsita bucurie, pentru ca Intruparea lui Hristos, faptul ca se face om asemenea noua intru toate in afara de pacat, deschide din nou posibilitatea ca fiecare dintre noi prin credinta, prin implinirea poruncilor Evangheliei sa ajungem la asemanarea cu Dumnezeu, iar la Invierea cea de obste sa primim binecuvantarea Judecatorului: Veniti binecuvantatii Tatalui Meu de mosteniti Imparatia cea gatita voua inca de la zidirea lumii”.

„Intreaga teologie a Bisericii noastre, mai ales a celei rasaritene, de la Sf. Irineu al Lyonului, Sf. Atanasie cel Mare pana in vremea noastra a subliniat adevarul acesta fundamental ca Dumnezeu s-a facut Om ca noi oamenii prin implinirea poruncilor evangheliei sa devenim dumnezei dupa har, sa participam la Dumnezeiasca Fire prin harul si prin lucrarea si prin iubirea lui Dumnezeu fata de noi”, a mai spus Preasfintia Sa.

Bucura-te cea plina de Har

Totodata, Preasfintia Sa a vorbit celor prezenti despre cinstirea care trebuie adusa Maicii Domnului: „Sa ne aratam si noi cinstitori ai Maicii Domnului asa cum a cinstit-o arhanghelul care i s-a inchinat cu cuvintele Bucura-te cea plina de Har, Domnul este cu tine, binecuvantata esti tu intre femei. Sa o cinstim cum a cinstit-o Dumnezeu facand din ea subiectul lucrarii Sale, al intruparii Preaiubitului Sau Fiu. Sa o cinstim cum a cinstit-o Elisabeta cand a intalnit-o si a exclamat De unde cinstea aceasta sa vina la mine Mama Dumnezeului meu. Sa o cinstim ca femeia necunoscuta care ascultand cuvintele Mantuitorului a exclamat Fericit este pantecele care te-a purtat si sanii care te-au alaptat. Sa aratam lucrul acesta deoarece ea este cea mai sfanta fiinta dintre cate au trait pe pamant pentru ca ea a fost subiectul si obiectul lucrarii speciale a Preasfintei Treimi: a Tatalui, a Fiului si a Sfantului Duh”.

De asemenea, la finalul Sfintei Liturghii a fost oficiata Slujba Parastasului pentru domnitorii ctitori, trecuti la Domnul, ai Bisericii Domnesti de la Curtea Veche.

Priveghere de hram

Sarbatoarea hramului istoric a inceput inca din seara zilei de marti, 24 martie 2014, prin Slujba Privegheirii savarsita de catre un sobor de preoti si diaconi format din Preacuviosul Parinte Arhimandrit Timotei Aioanei, Superior al Asezamintelor romanesti de la Locurile Sfinte (protos), pr. cons. Patriarhali: Nicolae Dascalu, Constantin Stoica, Costin Spiridon si Ciprian Apetrei, Preotii Gheorghe Zaharia, Vasile Ioana, Viorel Barbu, Florin Scuturoiu, Catalin Iordachescu, Mihai Porniu si Arhidiaconul Traian Diaconu.

In cuvantul de invatatura parintele consilier patriarhal Nicolae Dascalu a vorbit despre semnificatiile spirituale si teologice ale Sarbatorii Bunei Vestiri. La final, Pr. Paroh Gheorghe Zaharia a prezentat ultimul numar al Revistei Parohiei.

***

Sarbatoarea Buna Vestire este hramul principal al Bisericii „Sfantul Anton” - Curtea Veche, cea mai veche biserica din Bucuresti. In anul 1559, luna septembrie, cand a fost construita Biserica Domneasca de la Curtea Veche de catre ctitorii domnitorul Mircea Ciobanul si doamna sa Chiajna a primit ca hram Buna Vestire. Dupa incendiul din 23 martie 1847, cand mare parte din orasul Bucuresti a ars, fiind distrusa de foc Biserica „Sfantul Anton” - Puscarie, din imediata apropiere a Bisericii Domnesti, Biserica „Buna Vestire” de la Curtea Veche a primit ca al doilea ocrotitor pe Sfantul Antonie cel Mare folosindu-se de atunci prescurtarea numelui marelui ava egiptean, Sfantul Anton.

Sursa: basilica.ro