Binecuvantare patriarhala la Curtea Domneasca

Mii de credinciosi au participat duminica, 16 iunie 2013, la sfintirea picturii restaurate in ultimii ani la Biserica  Domneasca Sfantul Anton-Curtea Veche. De asemenea, au fost binecuvantate lucrarile realizate recent, atat in interiorul, cat si in exteriorul lacasului de cult.
 
Slujba de sfintire a fost savarsita de Preafericitul Parinte Patriarh Daniel alaturi de care a slujit si Preasfintitul Parinte Episcop Varsanufie Prahoveanul, inconjurati de un sobor de preoti si diaconi. Sfintirea si binecuvantarea lucrarilor a fost precedata de oficierea Sfintei Liturghii de catre Preasfintitul Parinte Varsanufie Prahoveanul, Episcop-vicar patriarhal, pe un podium special amenajat in curtea Bisericii.
    
Marturisirea dumnezeirii lui Hristos este conditia prima ca sa ne inaltam la Cer
 
In cuvantul rostit dupa slujba de sfintire si binecuvantare a lucrarilor Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a vorbit despre importanta cinstirii sfintilor parinti de la Sinodul I Ecumenic: "Sfintii Parinti pe care ii praznuim astazi, in aceasta duminica dintre sarbatoarea Inaltarii Domnului si Duminica Rusaliilor, s-au adunat ca sa marturiseasca adevarata credinta deoarece erezia lui Arie se raspandise foarte mult si punea in pericol unitatea Bisericii si unitatea Imperiului”.
 
Patriarhul Romaniei a subliniat importanta celor 7 articole ale simbolului de credinta, stabilite la primul Sinod Ecumenic: "Aceasta marturisire a dumnezeirii lui Hristos a fost formulata in primele sapte articole ale Crezului de la Niceea completat mai tarziu prin altele cinci, in anul 381, prin Sinodul de la Constantinopol si de aceea, se numeste Crezul niceo-constantinopolitan. De ce a fost fixata aceasta sarbatoare tocmai in duminica dintre Inaltarea Domnului si Pogorarea Duhului Sfant ? In primul rand, din punct de vedere istoric, lucrarile Sinodului I Ecumenic, in prezenta Imparatului Constantin cel Mare, s-au deschis in data de 20 mai. Ele au inceput primavara spre vara si de aceea in fiecare an aceasta sarbatoare este praznuita intre sarbatoarea Inaltarii Domnului si cea a Pogorarii Duhului Sfant". 
 
Preafericirea Sa a vorbit de asemenea si despre necesitatea marturisirii credintei adevarate: "Marturisirea dumnezeirii lui Hristos este conditia prima ca sa ne inaltam la cer, cu sufletul in rugaciune si apoi la a doua venire a Mantuitorului Iisus Hristos cu El impreuna dupa invierea trupurilor. Deci, nimeni nu poate sa se inalte in slava iubirii Preasfintei Treimi daca nu marturiseste credinta in Sfanta Treime aratata noua de Unul din Sfanta Treime Care S-a facut om ca pe noi oamenii sa ne mantuiasca Iisus Hristos, Fiul Lui Dumnezeu. Numai marturisind adevarul ca Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu, ca El a coborat pe pamant ca pe noi pamantenii sa ne ridice la viata cereasca, ca El S-a facut Om ca pe noi oamenii sa ne faca dumnezei dupa har, adica sa ne sfinteasca. Numai marturisind aceasta credinta ortodoxa cuprinsa in Crez noi ne putem inalta la Dumnezeu prin rugaciune acum pe pamant si apoi cu toata fiinta noastra cand va veni Hristos intru slava sa judece viii si mortii a carui Imparatie nu va avea sfarsit”.
 
Icoana ortodoxa reprezinta realitatea din istorie transfigurata in Imparatia lui Dumnezeu
 
"Este semnificativ faptul ca aceasta biserica a fost resfintita in ceea ce priveste pictura ei si crucea de la Masa Sfantului Altar care este o cruce foarte frumoasa. Sfintirea aceasta este semnificativa pentru ca are loc astazi, intre sarbatoarea Inaltarii Domnului si Duminica Pogorarii Duhului Sfant”, a aratat Preafericitul Parinte Daniel.
 
Totodata, Patriarhul Romaniei a aratat si importanta picturii intr-un lacas de cult: "Pictura Bisericii nu este o simpla podoaba cum gresit cred unii. Numai in al patrulea rand ea este o podoaba pentru Biserica. Pictura bisericii este in primul rand o lucrare prin care se marturiseste dreapta credinta si anume, ca Dumnezeu cel nevazut S-a facut vazut. Dumnezeu a luat chip omenesc in Iisus Hristos si prin chipul lui uman ne intalnim cu Dumnezeirea Lui. Icoana ortodoxa reprezinta realitatea din istorie transfigurata in Imparatia lui Dumnezeu. Icoanele sunt o marturisire permanenta a credintei ortodoxe ca Dumnezeu a luat chip de om ca noi sa avem chip stralucitor vesnic in slava lui Dumnezeu. In al doilea rand, icoanele ortodoxe sau picturile ortodoxe sunt o chemare la rugaciune si nu la curiozitate sa intrebam din ce an este pictura sau cine a facut-o. Prima intalnire a noastra cu icoana nu este o examinare a icoanei ca intr-un muzeu. Ci prima intalnire a noastra cu Sfantul de pe icoana este rugaciunea in fata icoanei, sarutarea in fata icoanei, inchinaciune in fata ei si sarutarea ei asa cum ne intalnim cu o fiinta iubita aratam respect si o imbratisam. Tot asa fata de sfintele icoane aratam respect si le sarutam pentru ca ele ne cheama la o comuniune, la o legatura vesnica cu credinta si iubire cu sfintii lui Dumnezeu”.
 
"Deci, icoana este marturisirea dreptei credinte, chemare la rugaciune si, in al treilea rand, icoana este o chemare la viata sfanta. Sfintii din icoane sunt invatatorii nostri. Cand citim vietile lor vedem cum s-au luptat ei cu ispitele, pacatele, ratacirile, necazurile, suferinta din timpul bolilor, in timpul prigoanelor si ei devin invatatorii nostri. De aceea, mai mult decat toate cartile de teologie vietile sfintilor au intarit credinta parintilor de odinioara, de acum si din viitor. Sfantul din icoana este viu in ceruri si prin icoana sa de pe pamant stabileste o legatura de chemare la viata in Hristos. Aici trebuie sa adaugam faptul ca sfintii, invatatorii nostri din icoane sunt si rugatori pentru noi. Nu ne invata numai ce trebuie sa facem prin exemplul lor, ci se si roaga pentru noi ca Dumnezeu sa ne daruiasca putere sa implinim prin fapta ceea ce ei ne spun prin cuvintele lor si prin vietuirea lor. Abia, in al patrulea rand icoanele sunt si podoaba, frumusete in Biserica. Binecuvinteaza Doamne pe cei ce iubesc frumusetea si bunacuviinta Casei Tale. Numai Biserica Ortodoxa are aceasta rugaciune de binecuvantare a celor ce iubesc frumusetea Casei lui Dumnezeu”, a mai spus Preafericirea Sa.
 
La final, Patriarhul Bisericii a acordat ranguri si distinctii celor care au ajutat la lucrarile efectuate la sfantul locas de cult. Astfel, pr. paroh Gheorghe Zaharia a primit Ordinul Sfintii Imparati Constantin si Elena, pr. Ciprian-Florin Apetrei i-a fost conferit Ordinul Sanctus Stephanus Magnus, iar rangul onorific de Iconom stavrofor li s-a acordat pr. Viorel-Robert Barbu si pr. Iulian-Florin Scuturoiu. De asemenea, Diploma de onoare Sfintii imparati Constantin si Elena a fost acordata urmatoarelor persoane: D-lui George Dinca, D-lui Dr. Petru Calistru, D-lui Prof. Univ. Dr. Bogdan Voiculescu, D-lui Prof. Univ. Stefan Birica, D-nei Marinela Caramida, D-nei Nicoleta Stroe. 
 
Sursa: basilica.ro

Galerie Foto